Heibel, ruzie, weerstand, roddel verwijten en wantrouwen. Overal waar mensen met elkaar samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. En gedoe is een belangrijke bron voor conflicten. En dat kan een hoop (negatieve) energie kosten. Maar als het lukt om in de organisatie, team of afdeling gedoe te bespreken, kan dit ook veel opleveren.
Gedoe hoort er bij. Gedoe is ok. Het is een teken van betrokkenheid. Als je niets meer hoort van medewerkers dan moet jij je als manager pas echt zorgen gaan maken. Helaas rust er binnen organisaties vaak een taboe op gedoe. Er is niets mis met gedoe, mits je het vroeg genoeg onderkent en het op tafel brengt en met elkaar bespreekt.
De uitdaging zit erin om gedoe met elkaar te bespreken. Of het nu een situatie is tussen 2 collega’s of binnen een compleet team. Doel van het bespreken is het gedoe agenderen als gezamenlijk probleem met de intentie om dit te beheersen en op te lossen. En daarin zit de paradox. Wat wij juist vaak zien: hoe meer gedoe, hoe minder er over gesproken wordt met elkaar. In plaats van met elkaar erover spreken, gaan mensen over elkaar praten.
Wij zien veel redenen waarom er niet over gedoe gesproken wordt. Een belangrijke reden is gelegen is de misvatting dat gedoe niet hoort in een organisatie. Maar wees gerust. Als u werkt in een team waar gedoe is, als in uw organisatie meer geroddeld wordt dan u lief is, geen zorgen. Dit fenomeen komt in iedere organisatie voor. Maar wees alert. Pak gedoe aan al vorens het omslaat in wantrouwen. De bijl aan de wortel van succesvolle teams en organisaties. Wij helpen organisaties en teams om gedoe bespreekbaar te maken en zo preventief conflicten te voorkomen. Neem contact met ons op als u de symptomen van gedoe wil bespreken en aanpakken.