Verandering. Onderdeel van het leven. Of we nu willen of niet. De wereld om ons heen verandert, de bedrijven en organisaties waar we voor werken veranderen. Wat de achtergronden en oorzaken ook zijn, organisaties zijn in beweging. En dat zal altijd zo blijven. Wanneer in organisaties de keuze voor verandering gemaakt is, worden managers en leidinggevenden in organisaties geconfronteerd met de vraag: “Hoe krijg ik ze mee?” Wat hoe je als manager ook je best doet, je krijgt te maken met weerstand. Op een of andere manier lijkt het er wel op, dat zodra verandering op medewerkers afkomt, veel van hen met de hakken in het zand gaan. Op zoek naar de oorzaken.
Verwoerd Coaching & Consultancy coacht managers en medewerkers hoe zij succesvol aan verandering vorm kunnen geven. Jan van Setten zegt in zijn boek “Hoe krijg ik ze zover”, dat medewerkers eigenlijk altijd gemotiveerd zijn. Zij zijn:
- heel erg gemotiveerd om iets te doen, of
- heel erg gemotiveerd om iets niet te doen
In mij coachpraktijk waarbij ik medewerkers en teams begeleid in veranderprocessen, kom ik tot de conclusie dat dit inderdaad klopt. Top-down management en medewerkers iets opleggen werkt niet meer in deze tijd. Succesfactor voor de manager anno 2012 is om op zoek te gaan naar de daadwerkelijke drijfveren van medewerker. Waarom komt hij naar zijn werk, wat is zijn passie en waar zit mogelijk een aarzeling t.o.v. de voorgestelde verandering. Vervolgens gaat het erom om hierover in gesprek te raken en hem serieus te nemen. Weerstand is niet te omzijlen. Onderzoek als manager met je “hart”, waar de weerstand vandaan komt. Alleen dan zal er verbinding en dialoog kunnen ontstaan.
In de praktijk kom ik de volgende 3 redenen veel tegen als oorzaak voor weerstand:
- Angst
- Ik weet niet hoe……
- Gebrek aan discipline
Als manager vraagt iedere oorzaak een andere benadering. Benieuwd welke en ook op zoek naar sleutels tot succes in uw veranderproces? Ik kom graag een keer langs om daarover te sparren.